Den som är satt i skuld kommer aldrig mer in i samhället

Det är märkligt hur en del tror att alla vi som är satta i skuld har skapat det bara för att vi är för lata för att arbeta eller att vi hel enkelt skiter i våra räkningar.
Det finns en massa människor som tror att så fort man nämner situationer så kommer man med en undanflykt.
Men tyvärr är det allt som oftast som det är för mig, samhället har ingen eller vill inte skapa en plan för sådana som mig som vill tillbaka in i systemet.

I min lilla värld så får jag / kan jag inte ens betala skatt, jag kämpar verkligen med näbbar och klor för det privilegiumet att få göra en så enkel sak som att betala skatt.
När man hamnat där jag hamnat så får man helt plötsligt förlita sig till släkt och ja släkt igen, när man vill göra något så enkelt som att hyra en lägenhet. För de som är så naiva så det tror på att samhället kliver in och hjälper till när man behöver hjälp med en sån sak måste se över sina kunskaper och ifrågasätta sin uppfostran lite.

Om det bara hade funnits en så pass enkel regel i samhället som att man inte får ta ut dessa ockerräntor som faktiskt läggs på skulden vareviga dag som som går och gör den mer och mer omöjlig att betala. Då hade det funnits möjlighet till viss amortering på själva skulden också. Man kanske t.om skulle se till att man kunde betala på kapitalet först så man faktiskt stoppar ränte loppet?

Men en sak man kan vara rätt säger på är att samhället inte verkar vilja ha min skatt eftersom de tillåter dagens system fortgå.

Många säger..men va fan, det är ju bara att betala räkningarna då hamnar man inte i den situationen.. Ja precis så är det om man er bort ifrån allt som kan drabba dig i livet. Du kan faktiskt hamna i den sitsen att du tar en chans och den inte lyckas riktigt. Det finns tillfällen då din man/fru inte kommer överens med dig och väljer att lämna dig mitt i livet. Det finns även den risken att du blir sjuk och inte kan jobba på samma sätt som förr.

En fantastisk punkt i skolan kunde vara ekonomi. Varför har man inte det på schemat? Man kan tro att t.om företagsekonomi skulle passa bra där, för arbetsförmedlingen delar ut starta eget bidrag till människor som inte vet hur man skaffar F-skatt.

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

1 responses to “Den som är satt i skuld kommer aldrig mer in i samhället

  • Nicke

    Har även jag hamnat i detta ekorrhjul nu men har lyckats betala igen skulderna… nu återstår dock de övriga som ännu inte KF har hunnit lägga vantarna på… Ett tufft liv, utan tvekan o precis som du skriver så är det inte för att jag struntar i att betala, utan för att jag inte KAN betala i den takt som skulle vara bäst. I dagsläget tittar man på sina skulder, betalar en 1000-lapp o tittar igen o får ser att skulden likt förbannat ökat… sjukt… ovärdigt… har förståelse för att vissa människor ger upp o tar till diverse olika utvägar för att bli kvitt dessa skulder… Stå på Dig, för det gör de flesta andra oxå… står på dig menar jag… 😉

Lämna en kommentar