Vräkning

Allt fler barnfamiljer måste söka hjälp hos socialen för att få ett hyreskontrakt. Orsaken är strängare krav från hyresvärdar och fler ekonomiskt utsatta som behöver ett tryggt boende. Så skrivs det på svt.se idag

De uppmärksammar ett problem som inte all tror finns, dvs att man kan hamna dåligt till bara genom att man skiljer sig.

av nån märklig anledning så drogs jag till  socialstyrelsen.se när jag läste artikeln, kostade på mig att skriva in det alldeles själv i adressfältet.

När jag var där så hamnade jag på en sida med rubriken Återbetalning av ekonomiskt bistånd.

Då föll tanken tillbaka direkt att man kanske inte ska ha Socialstyrelsen som sätter upp riktlinjer och regler eftersom kommunerna gör som dom vill, när det gäller om de vill följa dem eller ej.

Jag minns ju hur det var när jag skulle få strömmen avstängd, jag ville få det som ett lån som jag skulle betala tillbaka till sociala (humanistiska, förlåt)
Jag fick bara ett besked att strömmen skulle stängas och det fanns inget att göra åt det, ja vi skulle ju få hjälp att hyra en lägenhet med ström i.

 

Jag tror verkligen inte människor förstår hur dumt det funkar på riktigt.

 

Nu får vi vara glad att i den här kommunen var man hjälpsam, det funkar inte så i våran kommun

 

//Fattig

 

 

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

6 responses to “Vräkning

  • anna

    jag fick ingen bostad
    jag bor i kristinehamn jag bor inneboende hos en man. Men så kom min son hem som ä 15 år och från ett fanmilje hem.Och min min hyresvärd sa att han inte har plats för honom . Så fick en lista från socila jag har ingen, ekonomi , skulder alla sa Nej ingen vill hyra ut en lägenhet. Så bad jag socila om Hälp,. Och dom sa att dom skulle ta upp. mej och min son på ett mötte . men jag är orolig fick ingen bostad bara för att socila har öppnat en utredning mitt barn är 15 år och går i skolan nu bor vi på nåder jag kan inte sova inte min son heller

    • Fattig

      vet inte riktigt varför kommunerna bara skiter i problem varenda gång, möten med sociala brukar för det mesta bara innebära att de vill sätta upp något form av protokoll som betyder att de inte har gjort något fel.

      • Area Tiofemtiosex

        Du har troligen mycket rätt i det du skriver.
        Jag skriver ”troligen” eftersom jag just nu håller på att. som journalist, gräva i en uppseendeväckande mängd felbeslut, begångna av olika sociala myndigheter.

        Svårt att få fram beslutsunderlag, beslut, tågordningar, ansvariga o.s.v. eftersom ingen vill ”åka dit”.
        Det skylls på olika sekretesslagar och annat trots att jag har fullmakt från många och mycket av besluten är offentliga via anmälningar till Länsrätten.
        Väldigt många som råkat ut för de olika kommunernas ”tolkningar” av socialtjänstlagen, deras egna ”hemsnickrade” regler och annat. Rena maktövergrepp i vissa fall.

        Mitt tips: Anmäl, anmäl och anmäl.
        Varje socialtjänst skall, enligt lag, ha rutiner för anmälningar till Länsrätten. Fråga efter, och använd er av, dem.

      • Fattig

        Största problemet är att när man väl är i situationen så känner man bara frustration och hopplöshet, tyvärr så utnyttjar ofta samhället den känslan hos svaga människor

  • badhus

    helt förgävligt att det ska behöva vara så här… här måste hyresvärdarna få sig en näsbränna och lätta på sina krav betydligt det ska räka med att sociala eller någon annan går in för att hyran kommer in som den ska. och sedan så måste staten gå in och ta kommunerna med den sociala biten i örona och förhindra till varje pris att någon överhuvetaget vräks i detta landen snabba och förebygande insattser det är vad som behövs. och om kommunerna som fortfarande sitter med armarna i kors så ska man sätta in bötesstraff för var och en som vräks osv blir så trött på denna regering som säger och tycker att ingen obs ingen ska behövas vräkas i detta landet men som sagt vad gör kommunerna inget eller ytterst lite i så fall….

    • Fattig

      Ja på något vis så borde man kanske sätta krav/mål till kommunerna, inte bara sätta upp ett allmänt mål.
      Tanken är god, men det måste göras något åt själva problemet också, inte bara som vanligt att beskylla motparten inom politiken.

Kommentera

