Livstidsdömd!

Då man väl hamnat i denna karusell av skulder och framför allt ränteuppräkningar, där nya inkassobolag försöker göra om gamla räntor till ett nytt kapitalbelopp vid varenda försäljning .
Man inser tillslut att det är bara att låta detta löpa på, man får försöka glömma sitt gamla personnummer och leva med sitt XXXXXX-XXXX nummer.

Jag har ett problem, det är inte så lätt att söka skuldsanering för en som mig, det är inte alla månader jag har råd att betala tv-licensen och den är inte så lätt att säga upp heller, men nu ser jag på tv så jag hamnar genast i ett dilemma…
Säger jag upp den och tittar ändå är jag brottslig, betalar jag inte så är jag brottsling också.
Som det ser ut i Sverige så är det iofs en högre straffsats på att inte betala räkningen än att titta utan licens.

Många tror att det bara är att ta sig samman och reda ut problemet, men då ska jag berätta att så är det inte!
När man några gånger i ångesten och förtvivlan tänkt ….Nä då får man höra….ska vi göra någon plan på detta så ser vi gärna att du betalar in 10 000,- först, sen kan vi göra en avbetalningsplan på resterade belopp…
För en annan som har åtminstone ett 20 tal skulder så är detta inget alternativ som ni kanske förstår.

Men jag är beredd att ta mitt ansvar precis som alla andra brottslingar (som åker fast) jag vill sitta av mitt straff, jag vill få det tidsbestämt.

om man tänker sig att man får 1 månadsfängelse för varje 100 000,- man är skyldig, då finns det helt plötsligt ett hopp igen, då skulle mitt ljus tändas också.
Tänker man sig då att man får sitta 12 månader för en skuld på 1,2 miljoner, så straffas man rätt hårt, ställer man det i förhållande till dråp så skulle jag tro att miljonskulden är tuffare än ett dråp utan kriminell bakgrund.

Jag tycker att det skulle vara en underbar lösning, jag sitter hellre i fängelse i dryga året istället som för nu vara dömd till livslång husarrest.

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

6 responses to “Livstidsdömd!

  • CK

    Först och främst: jag skriver INTE detta för att strö salt i såren utan för att få dig att ta ett steg tillbaka och tänka till.

    Du skrev precis att du kan tänka dig att sitta i fängelse i åratal – men du kan alltså INTE tänka dig att bryta med Sverige i några år och (1) jobba utomlands (2) bo i husvagn på arbetsplatsen?

    (Se min tidigare kommentar till ett annat inlägg.)

    Förstå mig rätt. Du HAR uppenbarligen ett ordentligt ekonomiskt problem (bekräftas härmed) och jag skriver gärna under på att den som kommit på obestånd straffas med livstid i Sverige. Grova våldsbrott ser man påfallande ofta genom fingrarna med. Jag tycker inte heller det är rätt.

    Vad gäller TV så undrar jag: anser du att en TV-apparat hjälper dig att tjäna pengar?

    Om du genererar intäkter på att ha TV så måste du förstås behålla den. Men om svaret är Nej: sälj TV:n bums. Man blir bara deprimerad av TV-programmen ändå. Rena giftet för själen… och vips har du sparat 2076 kronor.

    När du har gjort dig av med TVn ringer du sedan upp Radiotjänst. Kräv att de skickar ut en kontrollant som inspekterar din bostad (det är de inte vana vid).

    Säg till Radiotjänsts kontrollant att du har sålt din TV (visa upp kvittot) och sagt upp TV-licensen med motivationen att du inte har råd att ha kvar TV:n på grund av dina ekonomiska problem. Och håll sen fast vid det. Avstå från TV. Steg 1.

    Du frigör även resursen TID. Tiden som du sparar på att INTE titta på TV är plötsligt en resurs som du kan använda till annat.

    Indikera om du vill att jag ska fortsätta kommentera. Kan även mejla direkt/mer konfidentiellt om du tror att det kan vara till någon liten nytta. Men du får säga själv om du vill ha mejl eller inte.

    • Fattig

      Mitt blod är saltavstötande, så det är lugnt =)

      Problemet med att jobba utrikes är fortfarande familjen, skulle det finnas i närheten så ja naturligtvis, jobba är jag inte rädd för.

      tv är jag nästan tvungen att ha för barnens skull, jag själv använder den inte allt för mycket =O

      kommentera gärna och mycket, maila hur och när du vill =)

      omstarten@gmail.com

  • CK

    Du nämner 20-talet skulder.

    Vilken är den MINSTA av dessa 20 skulder och hur mycket är denna minsta skuld på?

  • CK

    23.000 är inom räckhåll.

    Strunta i de övriga skulderna tills vidare och gå in för att få bort denna enda.

    Jag ser ett par realistiska möjligheter att få bort en skuld på 23.000 kronor:

    Bäst: försöka hitta utlandsjobb i ett par månader och bo i kappsäck under den tiden (lagligt = bra).

    Näst bäst: jobba extra i Sverige om detta är möjligt.

    Nödlösning: svartjobb i Sverige (olagligt = förvisso inte bra, men trots allt bättre än att låta sig köras över av svenska myndigheter som har själslig destruktion på agendan)

    Övriga skulder får man titta på senare. Bättre att få bort EN skuld, än att inte få bort någon skuld alls. Den på 23.000 är den lättaste att få kontroll på. Alltså = börja med den.

    Har du jobb idag?

    • Fattig

      Just nu så pluggar jag för att ev. kunna få en möjlighet att få jobb i framtiden.
      Svartjobb rekommendera t.om kronofogden, för att citera.
      ”Skit i det här ett tag, jobba svart ett tag och sök skuldsanering senare”

Kommentera

