När det skiter sig som man säger

De flesta tror ju på lögnen om att det finns ett skyddsnät, att någon aldrig riktigt hamnar utanför eller i situationer där man måste välja på mat till barnen eller mjölk till kaffet.

Jag har också trott det, jag har trott att Sverige var ett land där vi tog hand om varandra, man hade ju ändå sett att även A-lagarna hade ett ställe att bo på och tydligen fick mat i magen. Jag trodde verkligen att om man behövde hjälp så fanns det hjälp att få.
Kanske inte att man kunde få pengar hur som helst, men att det i alla fall fanns stöd i form av att man kunde få någon att prata med, eller om man inte hade pengar till mat så kunde man få hjälp med det.
Jag trodde verkligen inte att någon kunde få strömmen avstängd eller att man kunde bli utan vatten i ett hushåll med barn.
Jag minns en gång då jag blev allt för berusad då jag var ung, då fick man brev hem och var tvungen att komma in på samtal hos socialtjänsten.
Vem kunde då drömma om att när man gick från ”den framgångsrika killen” till den där som som stod i skuld och höll på att tappa både hem, bostad och framför allt livet, skulle bli bemött med tjänstemän med undanflykter, myndigheter som kämpar för att försämra situationen.

Dagen jag fick detta bekräftat på riktigt, var då jag insåg att jag gått omkring med panik ångest en tid, jag fattade verkligen inte varför jag inte kunde ”andas”.

Tillslut så klappade jag naturligtvis ihop, min sambo kunde inte längre hantera mig, hon ringde runt för att få hjälp med att ta hand om vraket som skulle ta sitt liv, till hennes stora förvåning så gick det nästan inte.
Tillslut kom polisen och hämtade upp mig och de skjutsade mig på en Jourcentral där man medicinerade ner mig som jag blev lugn och fin som en liten pippifågel.

Jag fick en remiss till psykmottagningen följande måndag, allt var frid och fröjd till jag insåg att även där var jag bara ett personnummer som det skulle skrivas en ”rapport” om.
Jag blev utfrågad ett par gånger och sedan släppt vind för våg igen.
Som tur? är lyckades jag hantera mina ångestattacker själv och har växt tillbaka i livet och lärt mig att hantera mina skulder och mitt liv.

Det man har insett att rättssamhälle, välfärd och framtidstro är mest bara ord som används av politiker för att låta mänskliga.

Så som svar på frågan Eva ställer…Gäller valfrihet ? NEJ den enda valfrihet vi har är om vi vill fortsätta finnas.

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

2 responses to “När det skiter sig som man säger

  • badhus

    det är därför sverige är så kallt nu. håller helt med dig i denna beskrivning av detta så kallade samhälle som står mig upp i halsen man vill bara spy åt skiten.

    • Fattig

      Ja spyan står rätt högt, men det som fortfarande retar mig och mest troligt kommer att fortsätta reta mig är att ingen vågar/vill ta debatten

      Politiker använder orden för att låta gulliga
      Journalister skriver ur dagsform, idag är kronis pest, i morgon kan det vara fantastiskt med Kronis auktioner

Lämna en kommentar