Varför växer skuldsattas skulder ?

Ibland kan man fundera hur det är tänkt att man ska ta sig ur skuldträsket nån gång ?
Tänkte försöka förklara varför det är ganska så svårt när man väl har hamnat i fällan.

Många gånger pratar samhället om hur vi hjälper varandra och hur solidariskt och fantastiskt allt är här
Eller rättare sagt de berättar hur vi ska uppfatta att samhället gör.

Men det man måste vara medveten om är att när väl man hamnar här (där jag är) då stängs dörrarna framför näsan och ingen är beredd att hjälpa till som det så fint heter.

Javisst jag har ju på något vis satt mig i situationen själv, så jag får kanske skylla mig lite själv. Men ska vi se på samhället med de ögonen kan jag inte förstå varför vi hjälper en ensamstående mamma utan jobb eller varför vi hjälper en flykting in i samhället heller.

Det är en sak att jag/vi inte kan/får ta lån, det är ändå en verksamhet som bygger på ett vinstkrav och bankerna måste göra sin bedömning av mig utifrån mina ekonomiska förutsättningar.

Men nu när många i min situation hamnar i en depression t.ex och går till apoteket och ska lösa ut den högkostnadsskyddet ligger på 1 800,- idag och ibland kan man behöva någon form av övrig medicin.

Nu kan de flesta människor dela upp dessa 1 800,- på 170.-/,månaden medan en som jag skrattar de åt =(

som i mitt fall om jag verkligen behöver dessa mediciner så får jag strunta i att betala något för det belopp jag hämtar medicin för.

Och då startar nästa karusell.
Påminnelse 50 kr…. har ännu mindre råd att betala
Inkasso 160 kr…Oj hur gör jag nu
Kronofogden 600 kr …. har definitivt inte råd

Det som är mest tragiskt i detta är att kommunen är allt som oftast hårdast i detta, barnomsorg, vatten avlopp osv.

vet inte hur många gånger jag fått hotet om att mina barn inte ska få gå på fritids för att jag inte har betalat inkasso avgiften från föregående månad

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

2 responses to “Varför växer skuldsattas skulder ?

  • badhus

    känner igen allt vad du tar upp… har genom åren försökt att få politikerna att inse det horibla i att att skuldsatta ska straffas till dödagar för sin skuldsättning. och att inget görs för att man lättare ska ta sig ur den. hoppas på ett regeringsskifte så att det kommer att bli lättare att ta sig ur skuldfällan. vänsterblocket har tagit fram en bra väg ur skuldfällan för vanligt folk. som det är i dag så kan vi inte vänta oss någon förbättring pga att moderaterna hårdnackat bromsar upp det.

    • Fattig

      Känner varenda dag en form av hopplöshet att man verkligen inte kan få lösa problemen, för mig får vilket block eller parti som helst regera, bara de försöker lösa så att vi människor som hamnat dåligt till åtminstone kan få låna en nyckel så vi kan iallafall själva försöka öppna dörrarna.
      För som det är idag är dörren inte bara stängd, den är låst och igen-spikad också =((

Kommentera

