Myndigheternas kamp

Jag läste i all hast hur Kronofogden har uppmärksammat att det finns människor som får skulder de inte kan betala.
De hade även ett påstående att det kostade samhället ca  650 000,- år  sen var det lite bla. bla. preventivt arbete. bla. bla. skuldrådgivarna andast 6 %.
om vi nu bryter ner det till svenska så påstår Kronofogden att det finns en massa människor som inte kan betala för sig, jag tolkar fritt och gissar på att de kommer att få socialbidrag, därför blir det en kostnad för kommunen i förlängningen.
Då kommer vi till själva stoppet, varför gör myndigheter så här, vore det inte läge att kanske skriva vad det preventiva arbetet skulle bestå av  ? =O
Jag skulle jubla om myndighets folket passade på att kolla i verkligheten istället för att bara hitta på en plan som passar deras eget liv och uppfyllande av drömmar.
Om jag går bak till mig själv så skulle jag uppskatta om….

1.Det fanns någon att prata med.
2.Man kunde få någon form av samtals stöd
3. Man kunde få ekonomiskt bistånd vid de värsta kriserna.
4.Få hjälp med en livsplan i stort, såsom arbete, utbildning och en plan över vägen tillbaka.
Men det man får som mest är en massa nonchalans, översitteri och en del människor som ljuger och gottar sig i situationen man hamnat i.

många tror att jag ljuger och överdriver, men ni är hjärtligt välkomna att fråga per mail så ska jag berätta ingående vad jag menar.

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

2 responses to “Myndigheternas kamp

  • badhus

    vet precis vad du menar hade sociala hjälpt mig från början så hade jag inte haft dessa skulder som jag har i dag. bad om ett lån på 6000kr för att betala skulderna som jag hade till banken under en 3 månaders period. soc bara skrattade åt mig sådana skulder ställer vi inte upp på. och att denna scharm offensiv från kronofogden till kommunerna skulle ge effekt tror jag inte alls på.

    • Fattig

      Jag förstår inte heller riktigt vad de ska charma kommunerna med =O
      Det är svårt att arbeta preventint när man kämpar för att bygga skulderna, det jag har märkt i min kommun, och jag tror inte att den är unik på något vis, är att man blir hånad om man har problem som omfattar mer än att man vill prata normer.
      Och jag bor i en kommun med ett starkt (S)tyre

Kommentera

