Kronofogdens offentlighets princip

För att kunna uppfylla offentlighetsprincipen (och reglerna om partsinsyn) har Kronofogdemyndigheten en
skyldig att hålla sina handlingar ordnade. Lagstiftaren har genom den andra avdelning i den nya
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) tryckt på vikten av detta.

Så skriver kronofogden om sig själva i ett brev till mig…

visst kan man bli förvånad när jag upptäckte ett papper på det lokala fogde kontoret där det stod att de hade med hjälp av mäklare värderat mitt hus till 3 000 000,- och sedan låg detta till grund för själva utmätningsbeslutet.

Jag ringer då till kvinnan som skrivit själva pappret och ber att få veta vem som har gjort värderingen och vart själva värderingen finns.
– Nä jag blev tillsagd av Juristen att skriva dit detta….
Jag ringer till juristen frågar henne samma fråga vem och vart är pappret…
– Nä jag ser att lokala fogden har skrivit under pappret, du får prata med henne…..
Ringer tillbaka till lokalkontoret och ber henne ordna en telefon konferens med oss tre berörda så vi får reda upp den här situationen… svaret

– deras chef, finns något namn på befattningen =O ringer mig och förklarar att någon telefon konferens blir det inte tal om….jag frågar naturligtvis varför…..svaret…
-Du får inte ringa kronofogden i detta ärende mer……hej då…..klick…..

Det var en märklig lag, där en arbetsledare helt enkelt kan meddela en människa att de inte får ringa mer =O

viktigt att tillägga jag har aldrig varit hotfull eller otrevlig dvs. med höjd röst eller liknande, hade jag varit det hade jag suttit inspärrad nu…

Men man får ändå se det så här….JK har beslutat att jag är den enda som har haft sån här ”otur” med kf… så det klart att det är så =O

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

One response to “Kronofogdens offentlighets princip

  • NoCash

    Det finns inga principer hos Kronofogden, förutom de som gäller inom området utmätning.
    För mig personligen så blev mitt företags skattekonto utmätt, för att sedan drivas in 1 år senare.
    Det gav mig senare avslag i skuldsaneringsansökan beroende på en ny skuldsättning i form av skatt? Då resterande 85 % härstammade från 90-talet. Men jag behövde ekonomisk rehabilitering?

    Undra vem som behöver det?

    NoCash

Kommentera

