Att söka hjälp

Har fått lära mig att skuldsättning är helt och hållet självförvållat under den här tiden jag har varit skuldsatt.

Ungefär i mitten av utmätningen av huset börjar det bli tight att klara av både elräkningar och lånekostnader, hamnar efter med elen i den grad att det kommer ett brev i från socialen som säger ”det har kommit till vår vetskap att……. …..kontakta oss för att få hjälp att lösa er uppkomna situation” skönt tänker man, det finns ett skyddsnät för såna som jag ändå…

Då börjar nästa upptäckt att det inte riktigt fungerar i Sverige….
Jag ringer upp kvinnan som har undertecknat brevet förvånas lite när hon säger lite snäsigt…skicka in en ansökan så ska jag ringa vattenfall och se om de kan ge uppskov ett par veckor till…..
Får ansökan levererad i min brevlåda två dagar efter, jag och sambon sätter oss och fyller i pappren är så pass ambitiösa så vi lägger med ett följebrev att vi kan tänka oss att betala tillbaka detta stöd (har för mig att det rörde sig om 17 000 – 20 000,-) skickar in det till socialtjänsten…
eller Humanistiska som de kallas nu för tiden, dom har kommit underfund med att det ska visst inte vara ett lika förnedrande namn =O
hmm… tänk om dom hade kunnat ta pengarna den utredningen kostade och köpt cyklar eller nått till fattiga barn =O

Får ett svar där vi ska skicka in våra kontoutdrag från lönekonto och eventuella gemensamma konton, naturligtvis en översikt på våra konton så vi inte undanhåller något….

Går nu några dagar så kommer det ett brev i brevlådan att vi inte beviljas hjälp och en uträkning….

där står det att vi har mer än dubbelt så mycket i inkomst än vad vi har, fan tänker en idiot hur kan JAG ha skrivit så konstigt, skrev ju bara sambons inkomst och nollade min som det var…
Ringer upp damen/kvinnan/flickan kalla henne vad ni vill, jag kallar henne idioten…
Ja vi förutsätter att du jobbar svart eftersom du har jobbat som snickare förut, detta innebär att ni ej är berättigade hjälp..
Nu brusar man till lite, hur f.n tror människan att jag skulle förnedra mig på detta sätt och erbjuda mig att betala tillbaka för att jag redan har pengar =O
Frågar henne hur vi ska göra nu då ? elen stängs inom 1 1/2 vecka….ja svarar hon…
-löser ni inte det får ni komma in till oss så får vi ordna en lägenhet till er…
-frågar henne hur det skulle hjälpa oss ?
-ja i lägenheten finns det el =O
Frågade naturligtvis denna kvinna helt utan sunt förnuft och empati hur det kunde vara bättre att betala vår lägenhet istället för att LÅNA ut pengar till vår el…svaret
-ja det är så här och jag tänker inte diskutera det mer.

Smart ? nä knappast men tyvärr så är det så här det funkar.

Men tack för tipset Humanistiska fick faktiskt ett svartjobb och kunde betala elen

Sorry går inte att skylla på Moderaterna heller, jag bor i en riktig röd kommun

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

One response to “Att söka hjälp

  • Undra om ? « Omstarten

    […] Sen tror jag att de som jobbar på dessa ställen måste ha någon form av defekt. ta bara som kvinnan på humanistiska som ansåg att det var bättre att jag fick en lägenhet i socialtjänstens försorg än att jag skulle få låna pengar till elräkningen  […]

Kommentera

