Jag tror att Eva Liedström Adler super på jobbet

Kronofogden vill minska utanförskapet

— Vi vill hjälpa människor, inte stjälpa dem, säger Eva Liedström Adler, rikskronofogde och chef för Kronofogden. Vi hjälper både dem som har pengar att fordra att få betalt, samtidigt som vi också hjälper den som har en skuld att betala med stöd och vägledning för att klara ut sin skuldsituation.

Undra hur hon tänkte då :O jag är helt säker på att jag inte är ett undantag där de utsätter en familj för en meningslös utmätning som pågår ett år och åtta månader, jag är även helt säker på att jag inte är den enda som får sin akt borttappad när det hettar till lite kring utmätningen.

Sen när man läser på resultat från tidigare auktioner
Kikare Tasco 7×35 50:-
Ljusstakar Ett par i mässing. Tillverkade av Nyköpings bruk 166:-
Skål Kosta Boda 83:-
Lampa IKEA Brotorp Inga bud

ja där drog de in 299,- på artiklar är det samma gäldenär så tror jag han kunde ha fått ihop 300,- kronor istället för att kronis ska komma hem till honom och hämta dem…
och vad fick förmånstagarna, kronofogden ska ta en auktionsavgift fick de 100,- på den försäljningen ??

Sen får man nästan förstå att det blir våld mot tjänsteman ibland, skulle en människa komma hem till mitt hus/lägenhet och bära ut en Ikea golvlampa, så tror jag fan att jag skulle slå ihjäl människan när h*n var på väg ut.

— Vi är särskilt glada över våra insatser lyckats bidra till att färre barn och ungdomar hamnar i skuldfällan, säger Eva Liedström Adler. På sex år har antalet omyndiga barn som är skuldsatta halverats. Barn ska aldrig kunna skuldsättas för att de behöver gå till doktorn. Det är föräldrarnas ansvar.
Jag tycker att det är märkligt att någon överhuvudtaget blir skuldsatt när de går till doktorn
I det skattesamhälle vi lever i bör nog ett barns sjukvård vara helt gratis oavsett vad barnet ska göra där, jag kan inte förstå att det kan uppkomma ett betalningsansvar överhuvudtaget.

Positivt är också att ungdomarnas andel av ansökningar av obetalda sms-lån har minskat kraftigt. De står i dag för endast en femtedel av alla ansökningar jämfört med 2007, då var andelen dubbel så stor. Även obetalda mobiltelefonskulderna minskar.

det var positivt på riktigt =O

Kronofogden samarbetar med kommuner och bostadsbolag för att utveckla arbetssätt som gör att vräkningar där barn och unga berörs ska kunna undvikas.

Vad snälla kronofogden är, de vräker inte barn när kommunen går in och betalar hyran, snällt KF otroligt snällt.
men jag tror mitt skuldsaldo skulle försvinna om någon betalade mina skulder också =O

— Jag tycker att det är viktigt att alla förstår att vi på Kronofogden inte bara kommer hem till folk och tar deras TV-apparater, säger Eva Liedström Adler. Vi har inlett en försöksverksamhet, där vi ringer till skuldsatta personer som har fått sin första obetalda skuld inlämnad för indrivning. Syftet är att ge dem vägledning och råd för att klara sin skuldsituation, då vi vet att många blir handlingsförlamade av att inte kunna betala sin skuld. Att inte kunna betala sina räkningar är skambelagt i vårt land. Många har kanske en felaktig bild av Kronofogden och vågar därför inte kontakta oss i tid. Av de personer som vi ringde, betalade drygt 80 procent sin skuld direkt jämfört med 65 procent av dem som vi inte kontaktat.
Det är just innan hon kommer till det här stycket hon ger sig på de stora groggarna,
Vi som verkligen inte har pengar då ?
Vi som inte kan ringa lyxfällan och få kamerahjälp att låna upp på huset
Vi som inte kan få pappa att borga (vila i frid far, var glad att du slipper vara med nu )
Jag har också fått vägledning, avvakta tills allt lugnat ner sig och sök skuldsanering =O
Men det är just inte skuldsanering jag vill ha, jag vill att kreditgivare ska vara tvungna att fundera innan de ger krediter, att kreditgivarna har ett ansvar i kreditgivningen, att de är medvetna om att en kredit kan innebära en förlust.
Jag vill att kreditbolag inte kan håva in borgenspapper, även de ska vara tvungna att göra en realistisk bedömning av en människas återbetalningsförmåga .

— Vi vill ge skuldsatta människor verktyg för att hantera en besvärlig ekonomisk situation, säger Eva Liedström Adler avslutningsvis. Jag tror att de flesta förstår att de som har rätt att få betalt för en vara eller en tjänst ska få det, och de som har svårigheter med att betala samtidigt får vägledning och hjälp med hur de ska göra.

Verktygen de kan kan erbjuda är debatt och krav på lagskrivarna, självklart ska de som lånar ut pengar eller säljer varor få betalt för det, men det kan inte vara så lätt att erbjuda krediter och sen med skattepengar driva in skulder som man inte ens äger i grund och botten.

Vi på Kronofogden har en dubbel roll som är avgörande för att både vårt kreditsamhälle ska fungera och för att människor ska kunna få balans i sin ekonomi. I lågkonjunkturens spår har den hjälpen varit extra viktig att ge till många.
Det enda jag har fått höra är att Kronofogdens roll är neutral, dom kan inte hjälpa vare sig mig eller den som söker på mig.
Men nu har jag bara pratat med ett 20 tal tjänstemän på KF’s kontor, har uppfattat alla som nyktra och att de har förstått att de jobbar på KF, dvs raka motsatsen till Eva

dn

Expressen

ST

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

5 responses to “Jag tror att Eva Liedström Adler super på jobbet

  • ulrika ring

    jamen var det inte just lite småkrafs, några mässingsljusstakar och en ikealampa, dom sålde på auktionen?

    SOm sagt, hur vigt man än böjer och töjer kronofogdens uppdrag så well, det är ngt magstarkt att hävda ngn omhändertagande aspekt på verkställigheten…

  • NoCash

    Det är precis vad jag menar med Trångsynt byråkrati. Det finns inget definierat resultat för deras beslut i någon form. Därför ser det ut som det gör…

    Personligen tror jag att det finns många alkolister hos Kronofogden, med tanke på många av deras tragiska beslut. Så kan det ju inte vara myndighetsfest varje dag, eller?

    Må dessa byråkrater dö i förtid av skrumplever…

    NoCash

  • affe

    En annan tankr som slagit mig i många år: Ränta är en avgift för att gradera risken på krediten… Har du svag återbetalningsförmåga får du som regel en högre ränta….. men varför i helvete går alltid bankerna och finans bolagen ur med alla pengarna kvar…. och du som fattig hålls gisslan på mer eller mindre livstid trots att du betalat en högre ränta ( Försäkringspremie????) kan det bero på att KFM med glädje driver in privata skulder för en billig peng….

    Som sagt detta land är en banan republik

    Affe

    • Fattig

      har man möjlighet ska man ordna så pass mycket med lån så åtagandet blir bankens problem, då kan man allt som oftast glida med en låg ränta och långa perioder med amorteringsfrihet.. gäller även blankolån

      Det jobbar en handfull fyllesjuka tomtar på kronofogden som inte klarar av att driva in annat än skatteåterbäring eller löneavdrag.

      hade kronofogdarna blivit utrustade med ett pyttelitet uns av sunt förnuft, och lite maktmedel åt bägge håll, låsa ränta osv. så är jag säker på att många tragiska situationer skulle lösas lättsammare….

  • God fortsättning ? « Omstarten

    […] där  Karolina Kull är med all säkerhet  med på festerna på morgonmötet med restrerande fyllerister på […]

Kommentera

