Vad händer vid konkursen ?

Det som händer mest om man bortser ifrån chocken, sorgen och känslan av att var ganska värdelös är att det börjar att dimpa ner en massa papper i brevlådan, man har hunnit skriva på en hel del borgen…

Det som kan fascinera mig mest är att alla leasingkontrakt man har borgat för alltid har en straffavgift för att konkursen avbryter kontrakten i förtid.

Sen kan man fundera på om jag är en idiot som har skrivit på borgen eller om företagen som godtog min borgen är idioter.
Jag hade inte så bra balansräkning privat när borgen skrevs, ingen som hade kollat mina tillgångar kontra skulder skulle kanske säga att min borgen var mycket värd, men tyvärr har tydligen leasingbolag ingen skyldighet att kolla att man verkligen är god för beloppen man skriver på.

Beloppen är ganska svåra att räkna ut iofs. om man tittar på en borgen jag hade skrivit på en kopieringsmaskin/skrivare av modell större….
Vi hade skött alla betalningar fram till konkursen, vi återlämnade maskinen i gott skick, hjälpte till att lasta den på lastbilen som kom och hämtade den, trots detta är jag skyldig Siemens finans ungefär 70 000,- plus ränta, kan påstå utan att ljuga att den maskinen kommer att betala sig för dem.

Nästa konstiga sak jag upptäckte är att jag hade en borgen på Eurocard och jag hade ett Eurocard privat som jag skötte utan anmärkning.
En dag låg det ett brev i postlådan som sa att jag skulle klippa mitt privata kort och betala in 13 000,- lite förvånad ringer jag till Eurocard och frågar varför =O får till svar att eftersom de kommer att kräva in min borgen på firmakortet så upphör mitt privata kort, jag har troligen inte betalningsförmåga…..lite kan jag köpa vad dem säger och frågar om jag kan fortsätta med mina månadsbetalningar på 400 i månaden till skulden är betald eftersom jag inte äger 13 000,- vid tillfället…..döm av min förvåning då de säger…NEJ hela summan nu annars går den till kronofogden…..vad svarar man på det ??
borgen plus min privata skuld går till kronofogden, men det tar inte slut…då kommer nästa brev från SEBkort den här gången……du har misskött dina betalningar till Eurocard, var snäll och klipp ditt Statoil kort och betala in skulden OMG. den här gången orkade jag faktiskt inte ringa det fick bara rulla till Kronofogden.

……Fortsättning följer

Om Fattig

En vanlig kille med skulder och tillgångar har även ett betalkort..inte så vanligt bland såna som jag =O Visa alla inlägg av Fattig

Kommentera

